poniedziałek, 29 listopada 2010

Propozycja rozbudowy komunikacji tramwajowej w Gliwicach

Na przełomie marca i kwietnia 2010 roku miałem zaszczyt brać udział wraz z kilkoma fachowcami w dziedzinie komunikacji miejskiej w projekcie rozbudowy linii tramwajowych w Gliwicach (dlatego ujęta jest jeszcze nienaruszona linia tramwaju nr 4).

Poniżej za zgodą autorów przedstawiam efekty pracy, które w chwili obecnej poddawane są krytycznej analizie.

Najpierw przygotowane rysunki w wariancie nr 3 (najbardziej rozbudowanym):

 Przebieg linii tramwajowych w Gliwicach


 Proponowany układ torów w centrum Gliwic


 Układ torów w okolicy ul. Nowy Świat (wersja 1)


 Układ torów w okolicy ul. Nowy Świat (wersja 2)


Mozliwości dalszej rozbudowy projektowanych linii tramwajowych


3. Uwagi i założenia do planu rozbudowy komunikacji tramwajowej w Gliwicach.



3.1.         Rozbudowa sieci tramwajowej w Gliwicach została oparta o priorytet budowy torowisk wydzielonych – prowadzenie trakcji w jezdni stało się jednak nieuniknione w niektórych miejscach (ul. Wyszyńskiego – ul. Akademicka, fragment ul. Dworcowej, fragment ul. Jana Pawła II, ul. Kościuszki i fragment ul. Gen. Andersa) – odcinki te nie przekraczają jednak 10% długości nowych torowisk i są czymś normalnym w centrach miast, gdzie linie tramwajowe się krzyżują.
3.2.         W opracowaniu wzięto pod uwagę fakt budowy Drogowej Trasy Średnicowej w dotychczas planowanym śladzie.
3.3.         Przykładem innych polskich miast – Warszawy i Krakowa, wzięto pod uwagę budowę parkingów w systemie „Park&Ride” przy kilku pętlach tramwajowych jak również budowę centrów przesiadkowych tramwaj/autobus, co pozwoli skrócić i uatrakcyjnić ofertę przewozową linii autobusowych.
3.4.         Założono konieczność  wybudowania toru technicznego łączącego ul. Dworcową z ul. Zwycięstwa przez ul. Dolnych Wałów w dawniej istniejącym śladzie.
3.5.         W celu poprowadzenia komunikacji tramwajowej w kierunku os. Kopernika i Łabęd postanowiono założyć wybudowanie osobnego wiaduktu tramwajowego nad torami kolejowymi wzdłuż dotychczasowego wiaduktu na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz poprowadzenie linii śladem torów kolejowych na bazie istniejącej infrastruktury planowanej w latach 80 XX wieku dla „Kolejowego Ruchu Regionalnego”.
3.6.         Ze względu na brak właściwej koncepcji urbanistycznej miasta Gliwice w latach 1945 – 1989 oraz dość swobodną zabudowę, zrezygnowano z planów doprowadzenia linii tramwajowej do os. Obrońców Pokoju – wiązałoby się to z wysokimi kosztami budowy i licznymi wyburzeniami. Obecnie można byłoby zrealizować połączenie w kierunku Żernik ul. Tarnogórską.
3.7.         W celu doprowadzenia linii tramwajowej na ul. Tarnogórską, co przy obecnym układzie urbanistycznym tej dzielnicy jest problemem,  proponuje się skorzystanie ze starych niemieckich planów budowy tejże linii – z mostu na ul. Zabrskiej tramwaj jedzie prosto na ul. Poniatowskiego (jest dość szeroka dlatego można ułożyć torowisko w jezdni lub zwęzić jezdnię, aby utworzyć torowisko wydzielone z jednej strony ulicy), na wysokości skrzyżowania ul. Poniatowskiego i ul. Okrzei torowisko wpisuje się w pas zieleni miedzy dwiema nitkami ul. Poniatowskiego (na wysokości targowiska konieczne jest poszerzenie jezdni kosztem targowiska, aby tory tramwajowe mogły znajdować się dalej pośrodku dwóch nitek jezdni), - Skowrońskiego (jezdnię należy poszerzyć zaś torowisko znajdowałoby się pośrodku), na skrzyżowaniu Skowrońskiego i Tarnogórskiej tramwaj skręca w prawo całkowicie na lewą stronę ul. Tarnogórskiej (na ul. Tarnogórskiej można zbudować torowisko wydzielone kosztem przesunięcia i zwężenia pasów ruchu, co wiązałoby się ze zmniejszeniem ruchu tranzytowego na ul. Tarnogórskiej, przy założeniu budowy obwodnicy oraz centrum przesiadkowego tramwaj / autobus oraz parkingu w systemie PARK&RIDE)
3.8.         Założono również konieczność wybudowania nowego wiaduktu drogowego łączącego ul. Chorzowską z ul. Zabrską, w linii prostej nad torami kolejowymi – tak jak było to pierwotnie przewidziane w planach niemieckich, w ten sposób można uzyskać przejazd przez Gliwice z pominięciem ścisłego centrum - przejazd samochodem z ul. Chorzowskiej następuje przez nowy wiadukt wprost na ul. Zabrską, ul. Konarskiego, dwukierunkową ul. Wrocławską i tu następuje rozprowadzenie ruchu na ul. Pszczyńską, ul. Rybnicką i ul. Nowy Świat z pominięciem centrum miasta: Placu Piastów i ul. Dworcowej.
3.9.         Należy na nowo przemyśleć układ komunikacyjny rejonu ul. Dworcowej, ul. Wrocławskiej i ul. Częstochowskiej, które powinny być dwukierunkowe. Większa liczba pasów w/w ulic nie powoduje rozładowania ruchu pojazdów. Dodatkowo należy zmierzać w kierunku całkowitego wyprowadzenia ruchu pojazdów przejeżdżających przez miasto tranzytem na planowaną i wciąż do końca nie zrealizowaną obwodnicę miasta.
3.10.    W celu sprawniejszego, szybszego i bardziej ekonomicznego połączenia z dzielnicą Trynek postanowiono zaprojektować linie tramwajową w śladzie planowanej ulicy „Noworybnickiej”.
3.11.    Zaprojektowano dwa warianty przeprowadzenia linii tramwajowej w okolicach skrzyżowania ulicy Nowy Świat z ul. Rybnicką, Jana Pawła II, Pszczyńską, Mikołowską i Wrocławską, przy założeniu wprowadzenia ruchu dwukierunkowego na ul. Dworcowej i ul. Wrocławskiej z wyłączeniem tranzytu przez centrum miasta. A) Pierwszy wariant przewiduje puszczenie torów po torowisku wydzielonym po prawej stronie ul. Jana Pawła II.  B) Drugi wariant przewiduje całkowite wyłączenie z ruchu (za wyjątkiem mieszkańców) ul. Mikołowskiej (deptak) – wprowadzenie tam ruchu tramwajowego dwukierunkowego – z ul. Mikołowskiej tramwaj skręcałby w prawo w pas zieleni (torowisko wydzielone) między dwoma pasami ruchu na ul. Nowy Świat.
3.12.    W opracowaniu wzięto pod uwagę konieczność całkowitego wyprowadzenie TIR’ów ze śródmieścia, co upłynni przejazd na zaproponowanej linii tramwajowej między Placem Piłsudskiego a ul. Akademicką.
3.13.    Rozbudowa linii tramwajowych oraz położenie obecnej zajezdni tramwajowej zmuszają do zastanowienia się nad budową drugiej zajezdni tramwajowej – najlepsze miejsce w prezentowanej koncepcji znajduje się na terenie dzielnicy Stare Gliwice. Rozwiązanie to pozwala uniknąć sytuacji, która miała miejsce w latach 1992 – 1994, kiedy to ze względu na remont wiaduktu nad torami kolejowymi Gliwice były pozbawione połączenia z zajezdnią tramwajową. Dodatkowo do dzielnicy Stare Gliwice zaplanowano dwa osobne układy linii komunikacyjnych, co pozwoli na swobodny dostęp do zajezdni nawet w przypadku awarii na jednym z odcinków.
3.14.    Konieczna jest przebudowa wiaduktu tramwajowego nad torami wzdłuż ul. Chorzowskiej, z jednotorowego na dwutorowy, w celu usprawnienia komunikacji.
3.15.    W opracowaniu wzięto pod uwagę konieczność budowy drugiego toru na ul. Dolnych Wałów i na ul. Daszyńskiego (między dotychczasową pętlą tramwajową a ul. Puszkina), co usprawni przejazd oraz bezpieczeństwo – w Gliwicach oprócz toru technicznego nie będzie żadnych odcinków jednotorowych.
3.16.    Należy się zastanowić nad realizacją następującego rozwiązania – wprowadzenia ruchu jednokierunkowego wzdłuż ul. Górnych i Dolnych Wałów odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, co pozwoli na poprowadzenie tylko jednego toru tramwajowego w ciągu w/w ulic, a co za tym idzie zlikwidowanie drugiego toru na ul. Dolnych Wałów i zmianę dotychczasowej trasy tramwaju, który jadąc z pętli Wójtowa Wieś na przystanku przy parku Mickiewicza skręcałby w prawo w ul. Górnych Wałów aż do ul. Dworcowej, następnie w ul. Dolnych Wałów i w prawo na ul. Zwycięstwa.
3.17.    Zaleca się wziąć pod uwagę zbudowanie dodatkowego połączenia między Gliwicami  a Zabrzem (najlepiej przez Sośnicę).
3.18.    Przewidując budowę nowych dzielnic i osiedli mieszkaniowych, zwłaszcza w południowej części miasta, należy w planach zagospodarowania przestrzennego zabezpieczyć pas terenu pod ewentualną budowę w przyszłości trasy tramwajowej.

4. Zmiany w dotychczas istniejącej numeracji linii tramwajowych

Obecna numeracja linii tramwajowych na Śląsku wprowadza nierzadko korzystających z niej pasażerów w błąd – dotyczy to także osób przyjezdnych, dla przykładu: w Zabrzu spotykamy następujące linie 1, 3, 4, 5 i 35!

Propozycja Stowarzyszenia „Grupa Inicjatywna” zmierza w kierunku ujednolicenia numeracji linii i przypisania konkretnych numerów (w miarę możliwości) poszczególnym miastom z zachowaniem odpowiedniej rezerwy dla możliwej budowy przyszłych linii.

Dla przykładu:

Numery   1 –   9 Katowice,
Numery 10 – 19 Chorzów
Numery 20 – 29 Ruda Śląska
Numery 30 – 39 Zabrze
Numery 40 – 49 Gliwice
Numery 50 – 59 Bytom
Numery 60 – 69 Siemianowice, Mysłowice
Numery 70 – 79 Sosnowiec
Numery 80 – 89 Będzin, Czeladź
Numery 90 – 99 Dąbrowa Górnicza


5. Zmiany w dotychczasowym przebiegu dawnej linii tramwajowej nr 4, oznaczonej według nowej numeracji jako linia nr 40


       Obowiązujący do sierpnia 2009 roku układ linii tramwajowych na terenie Gliwic powodował niepotrzebne dublowanie się linii nr 1 i 4, co generowało straty ekonomiczne. W niniejszym opracowaniu postanowiono powrócić do stanu sprzed uruchomienia linii nr 1 w relacji Gliwice Wójtowa Wieś – Chebzie Pętla.
Komunikacja miedzy odległymi miastami powinna odbywać się za pomocą sprawnej i szybkiej kolei podmiejskiej np. Pyskowice – Zawiercie, Gliwice - Bytom

Na bazie przebiegu dawnej linii nr 4 Gliwice Wójtowa Wieś – Zabrze Zaborze Stowarzyszenie „Grupa Inicjatywna” proponuje wprowadzenie linii o numerze 40


6. Proponowana budowa i przebieg nowych linii tramwajowych oznaczonych numerami 41, 42, 43, 44, 45 i 46 lub 46 i 47


41  Gliwice os. Kopernika – Gliwice os. Sikornik  różowa
pętla tramwajowa połączona z linią do Łabęd między torami kolejowymi a skrzyżowaniem ulic Perseusza i Gwiazdy Polarnej, przecina ulicę Perseusza, biegnie dalej wzdłuż chodnika równolegle do szkoły, objeżdża blok na ul. Jowisza, przecina ul. Oriona i biegnie równolegle do niej od strony lasu, skręca w prawo przecinając zjazd z Oriona na Toszecką, następnie kieruje się prostopadle w kierunku do kolejnego wyjazdu z osiedla Kopernika i biegnie równolegle do ul. Toszeckiej aż do skrzyżowania z ul. Pionierów, gdzie skręca w prawo i biegnie równolegle do DK88 aż do torów kolejowych, przecinając po drodze rondo. Następnie wzdłuż linii kolejowej w miejscu, gdzie kiedyś miała biec tzw. „Śląska Kolej Regionalna”, na wysokości GZUT’u wjeżdża na nasyp i wiadukt nad torami, następnie wjeżdża na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i Plac Piastów, z którego skręca w prawo na ul. Dworcową (fragment trakcji w jezdni aż do mostu nad Kłodnicą), dalej torowiskiem wydzielonym aż do zjazdu na ul. Jana Pawła II, tam torowiskiem wydzielonym od ul. Górnych Wałów aż do ul. Nowy Świat, skręt w prawo na pas zieleni między dwoma nitkami ul. Nowy Świat i aż do skrętu na obwodnicę os. Sikornik, skręt w lewo i wzdłuż obwodnicy, dalej prosto wzdłuż osiedla aż do ul. Biegusa, gdzie będzie znajdować się pętla tramwajowa wraz z parkingiem „PARK&RIDE” oraz ulicą prowadzącą od pętli aż do zjazdu na autostradę A4

(przy opracowywaniu brano pod uwagę możliwość przedłużenia linii tramwajowej aż do autostrady, lecz takie rozwiązanie przynajmniej na razie jest nieekonomiczne. Ulicę miedzy autostradą A4 a petlą docelowo będzie można przedłużyć aż do skrzyżowania z ul. Słowackiego i utworzyć przejazd do autostrady równoległy do ul. Rybnickiej).


42  Gliwice Łabędy  – Gliwice Sośnica os. Żeromskiego fioletowa
       pętla tramwajowa w pobliżu GPRD w Łabędach  wyjazd na ul. Przyszowską i torowiskiem wydzielonym aż do z ul. Rejtana – dalej ul. Przyszowską torowiskiem w jezdni jakieś 400-500 metrów – następnie skręt w lewo między domami na wysokości drukarni obok osiedla Literatów – tutaj już torowiskiem wydzielonym mijając drukarnię – następnie skręt w lewo wzdłuż osiedla – na wysokości sklepu LIDL skręt w lewo i dalej torowiskiem wydzielonym wzdłuż ul. Zygmuntowskiej (konieczne jest przeniesienie parkingu między blokami a ul. Zygmuntowską w inne miejsce) przejazd przez ul. Zygmuntowską na wysokości zakrętu na ul. Zygmuntowskiej, aż do pętli na os. Kopernika, wzdłuż ul. Perseusza po stronie linii kolejowej aż do DK88, skręt w prawo i połączenie się z linią nr 41 – dalej tak jak trasa linii nr 41 – na skrzyżowaniu ul. Dworcowej, Strzody i Wyszyńskiego  skręt w lewo, dalej torowiskiem w jezdni na ul. Strzody i Akademickiej, mniej więcej na wysokości komisariatu policji możliwość pociągnięcia linii torowiskiem wydzielonym – wzdłuż ul. Kujawskiej – na wysokości stawu cegielnia przejazd przez ul. Kujawską  w kierunku Ligoty Zabrskiej, skręt w lewo wzdłuż ul. Błonie – przejazd obok  Giełdy samochodowej (przy autostradzie A1 parking „PARK&RIDE”) – wzdłuż Wiślanej – objazd osiedla Żeromskiego – pętla w okolicach ul. Tylnej


  43  Gliwice os. Waryńskiego – Gliwice Łabędy  niebieska                                                                                                                                           
       pętla w pobliżu ul. Łabędzkiej – oś. Waryńskiego torowiskiem wydzielonym – przecięcie Kozielskiej prostopadle, zakręt w lewo na wysokości ul. Źródlanej prostopadle do ul. Kozielskiej  – przecięcie ul. Gen. Andersa, dalej torowiskiem wydzielonym wzdłuż ul. Andersa po stronie osiedla Gwardii Ludowej aż do Alei Majowej, następnie wjazd na jezdnię – prosto – ul. Kościuszki (torowisko w jezdni) aż do skrzyżowania z ul. Nowy Świat, skręt w lewo – skręt w Jana Pawła II, dalej tak jak linia nr 41, za pętlą na osiedlu Kopernika tak jak linia nr 42


44  Gliwice os. Waryńskiego   Gliwice Sośnica  zielona
      pętla w pobliżu ul. Łabędzkiej – oś. Waryńskiego torowiskiem wydzielonym – przecięcie Kozielskiej prostopadle, zakręt w lewo na wysokości ul. Źródlanej prostopadle do ul. Kozielskiej  – przecięcie ul. Gen. Andersa za Spółdzielnią Mieszkaniową wzdłuż dojazdu do DK88, przecięcie  prostopadle ul. Kozielskiej  – Cmentarz Centralny – skręt w lewo na Hipermarket Arena – dalej aż do Styczyńskiego cały czas torowiskiem wydzielonym – skręt w kierunku Orlickiego w lewo torowiskiem wydzielonym wzdłuż ul. Styczyńskiego –przecięcie ul. Orlickiego i dalej równolegle wzdłuż Orlickiego – na Placu Piłsudskiego torowiskiem wydzielonym – kard. Wyszyńskiego tutaj byłby fragment torowiska w jezdni – przecięcie prostopadłe linii nr 40 – przecięcie ul. Dworcowej – dalej torowiskiem w jezdni na ul. Strzody i Akademickiej, mniej więcej na wysokości komisariatu policji możliwość pociągnięcia linii torowiskiem wydzielonym – wzdłuż ul. Kujawskiej – na wysokości stawu cegielnia przejazd przez ul. Kujawską  w kierunku Ligoty Zabrskiej, skręt w lewo wzdłuż ul. Błonie – przejazd obok  Giełdy samochodowej (przy autostradzie A1 parking „PARK&RIDE”) – wzdłuż Wiślanej – objazd osiedla Żeromskiego – pętla w okolicach ul. Tylnej

45  Gliwice Centrum – Gliwice os. Sikornik pomarańczowa
(linia pomyślana jako szybki dojazd z parkingu przy autostradzie A4 do centrum)
Z Placu Piastów skręca w prawo na ul. Dworcową (fragment trakcji w jezdni aż do mostu nad Kłodnicą), dalej torowiskiem wydzielonym aż do zjazdu na ul. Jana Pawła II, tam torowiskiem wydzielonym od ul. Górnych Wałów aż do ul. Nowy Świat, skręt w prawo na pas zieleni między dwoma nitkami ul. Nowy Świat i aż do skrętu na obwodnicę os. Sikornik, skręt w lewo i wzdłuż obwodnicy, dalej prosto wzdłuż osiedla aż do ul. Biegusa, gdzie będzie znajdować się pętla tramwajowa wraz z parkingiem „PARK&RIDE” oraz ulicą prowadzącą od pętli aż do zjazdu na autostradę A4
Z powrotem – na ul. Dworcowej na wysokości Poczty Głównej tramwaj skręca na odcinek jednotorowy (odbudowana dawna pętla) skręt w prawo na ul. Zwycięstwa – Plac Piastów


46  Gliwice Żerniki – Nowe Gliwice  czarna

Tarnogórska – Skowrońskiego – Poniatowskiego [szczegółowy opis poprowadzenia trakcji w założeniach pod numerem 3.7] – Zabrska – Jagiellońska – skręt w lewo na ul. Dworcową (fragment trakcji w jezdni aż do mostu nad Kłodnicą), skręt na torowisko wydzielone na ul. Jana Pawła II  – przecięcie skrzyżowania Jana Pawła II, Rybnicka, Nowy Świat i skręt w lewo – torowisko wydzielone w śladzie projektowanej ulicy „Noworybnickiej” – na wysokości ul. Żwirki i Wigury skręt w lewo (możliwość budowy torowiska wydzielonego) – prostopadłe przecięcie ul. Lotników – dalej aż do ul. Bojkowskiej, następnie wzdłuż Bojkowskiej – pętla tramwajowa za „Nowymi Gliwicami”.



LUB LINIA 46 jak przedstawiono w wariancie 2:

46  Gliwice Zajezdnia (Chorzowska) – Nowe Gliwice  brązowa
Gliwice Centrum – Nowe Gliwice
Gliwice Wójtowa Wieś – Nowe Gliwice   

Wariant 1:
Chorzowska – Zabrska – Jagiellońska – Plac Piastów – Zwycięstwa – skręt w ul. Kard. Wyszyńskiego – skręt w prawo ul. Dworcową – skręt na torowisko wydzielone na ul. Jana Pawła II  – przecięcie skrzyżowania Jana Pawła II, Rybnicka, Nowy Świat i skręt w lewo – torowisko wydzielone w śladzie projektowanej ulicy „Noworybnickiej” – na wysokości ul. Żwirki i Wigury skręt w lewo (możliwość budowy torowiska wydzielonego) – prostopadłe przecięcie ul. Lotników – dalej aż do ul. Bojkowskiej, następnie wzdłuż Bojkowskiej – pętla tramwajowa za „Nowymi Gliwicami”.


Wariant 2:
Z Placu Piastów skręca w prawo na ul. Dworcową (fragment trakcji w jezdni aż do mostu nad Kłodnicą) skręt na torowisko wydzielone na ul. Jana Pawła II  – przecięcie skrzyżowania Jana Pawła II, Rybnicka, Nowy Świat i skręt w lewo – torowisko wydzielone w śladzie projektowanej ulicy „Noworybnickiej” – na wysokości ul. Żwirki i Wigury skręt w lewo (możliwość budowy torowiska wydzielonego) – prostopadłe przecięcie ul. Lotników – dalej aż do ul. Bojkowskiej, następnie wzdłuż Bojkowskiej – pętla tramwajowa za „Nowymi Gliwicami”..
Z powrotem:
Z ul. Jana Pawła II  skręt w lewo na ul. Dolnych Wałów – Zwycięstwa – Plac Piastów.


Wariant 3:
Wójtowa Wieś – Daszyńskiego – Wieczorka – Dolnych Wałów – Zwycięstwa – Plac Piastów - Z Placu Piastów skręca w prawo na ul. Dworcową (fragment trakcji w jezdni aż do mostu nad Kłodnicą), skręt na torowisko wydzielone na ul. Jana Pawła II  – przecięcie skrzyżowania Jana Pawła II, Rybnicka, Nowy Świat i skręt w lewo – torowisko wydzielone w śladzie projektowanej ulicy „Noworybnickiej” – na wysokości ul. Żwirki i Wigury skręt w lewo (możliwość budowy torowiska wydzielonego) – prostopadłe przecięcie ul. Lotników – dalej aż do ul. Bojkowskiej, następnie wzdłuż Bojkowskiej – pętla tramwajowa za „Nowymi Gliwicami”..
Z powrotem:
Dokładnie tą samą trasą.


47  Gliwice Żerniki – Gliwice os. Sikornik  czarna

Tarnogórska – Skowrońskiego – Poniatowskiego [szczegółowy opis poprowadzenia trakcji w założeniach pod numerem 3.7] – Zabrska – Jagiellońska – skręt w lewo na ul. Dworcową (fragment trakcji w jezdni aż do mostu nad Kłodnicą), dalej torowiskiem wydzielonym aż do zjazdu na ul. Jana Pawła II, tam torowiskiem wydzielonym od ul. Górnych Wałów aż do ul. Nowy Świat, skręt w prawo na pas zieleni między dwoma nitkami ul. Nowy Świat i aż do skrętu na obwodnicę os. Sikornik, skręt w lewo i wzdłuż obwodnicy, dalej prosto wzdłuż osiedla aż do ul. Biegusa, gdzie będzie znajdować się pętla tramwajowa wraz z parkingiem „PARK&RIDE” oraz ulicą prowadzącą od pętli aż do zjazdu na autostradę A4

W zapasie numeracji linii tramwajowych przeznaczonych dla miasta Gliwice pozostają następujące:  48 i 49

7. Proponowana częstotliwość ruchu tramwajów   w poszczególnych kierunkach



Łabędy – co 10 minut
Os. Kopernika – co 10 minut (razem z Łabędami co 5 minut)
Os. Waryńskiego – co 5 minut
Wójtowa Wieś – co 10 minut
Os. Sikornik – co 5 minut
Nowe Gliwice – co 15 minut
Sośnica – co 10/7 minut
Zajezdnia (Chorzowska) co 10 minut
Żerniki (Tarnogórska) co 10 minut

8. Pora na wnioski


Na ratunek zatłoczonym miastom przychodzi transport szynowy, który posiadając wiele zalet potrafi odciążyć miejskie arterie, zachęcając mieszkańców do pozostawienia samochodu w garażu. Miasta, które chcą uchodzić za nowoczesne i rozwijające się w sposób zrównoważony po prostu inwestują w tramwaje. Powszechnie wiadomo, że nowoczesny tramwaj to nie tylko prestiż, ale przede wszystkim sprawny środek komunikacji miejskiej, przyjazny tak mieszkańcom, jak i środowisku.

Nowoczesna, dobrze zaprojektowana sieć tramwajowa w Gliwicach mogłaby funkcjonować na granicy samofinansowania się. Należy przede wszystkim  wykonać studium wykonalności proponowanych linii wraz z dokładną analizą ich przebiegu pod kątem akceptowalności przez mieszkańców.

Obecna, nieużytkowana trasa tramwajowa w Gliwicach powinna być bazą do rozbudowy sieci i już tylko z tego powodu należy ją zachować i modernizować. Doskonale wiemy, że linia tramwajowa nr 4 była jedną z najlepszych pod względem efektywności na Śląsku. Nie było zatem ekonomicznych argumentów, aby ją likwidować na terenie Gliwic. DTŚ nie rozwiąże wszystkich bolączek komunikacyjnych aglomeracji, receptą na nie jest przede wszystkim sprawnie działający transport szynowy.

Po zrealizowaniu przedstawionego wstępnego planu rozbudowy sieci tramwajowej w Gliwicach nasze miasto miałoby rozwiązany problem komunikacji miejskiej na wiele lat.

Linie autobusowe stanowiłyby uzupełnienie komunikacji, dowożąc pasażerów do centrów przesiadkowych przy głównych pętlach tramwajowych. I tak - dla przykładu linia autobusowa 71 z Pyskowic mogłaby dojeżdżać tylko do dworca przesiadkowego w Łabędach (dworca a nie wiaty przystankowej), zamiast wjeżdżać do centrum. W ten sposób linia autobusowa byłaby krótsza i tańsza (nie dublowałaby sie z innymi liniami autobusowaymi i tramwajowymi), a przejazd do centrum Gliwic szybszy i sprawniejszy

Oczywiście potrzebna jest jeszcze odpowiednia polityka transportowa, która ma zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej i tym samym pozostawienia samochodu w podróżach do centrum miasta. Jednak sprawnie zorganizowana komunikacja miejska w dużych miastach – takich jak Gliwice – oparta na głównych ciągach o komunikację szynową sama jest jak magnes, który zachęca do korzystania z jej dobrodziejstw.

Autobusy nigdy nie zapewnią w Gliwicach komunikacji na odpowiednim poziomie z wysoką częstotliwością kursowania, bo podobnie jak samochody stoją w korkach i często nie „trzymają się” ustalonego rozkładu jazdy. Wielu mieszkańców naszego miasta zamiast tkwić w korkach w autobusach woli to robić w swoich prywatnych samochodach, bo jest to dla nich wygodniejsze. Gdyby jednak przesiedli się do tramwajów ich czas podróży z domu do miejsca pracy, wypoczynku czy na zakupy znacząco się skrócił. 

Czy zatem trzeba przekonywać kogoś jeszcze do budowy linii tramwajowych w Gliwicach?

3 komentarze:

  1. Niestety nierealne, nie wierze w to, dobrze ze za rok wyprowadzam sie juz z Gliwic i sprawy tego miasta nie beda mnie interesowac:|

    OdpowiedzUsuń
  2. Projekt nowoczesny, podoba mi się. Tak rozwijają się nowoczesne miasta i konurbacje na Zachodzie. Szkoda, że magistrat w Gliwicach jest ślepy.
    Berek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Koncepcja jest możliwa do realizacji - trzeba tylko pozbyć się Frankiewicza - musi być wola władz - wystarczy popatrzeć na Częstochowę - już 1 września pojada tramwaje nowej linii nr 3 na Błeszno - a już są koncepcje na dalszą rozbudowę sieci. A trzeba dodać, że Częstochowa jak Gliwice miała do tej pory tylko jedna linię tramwajową - 1 września ta jedna linia stanie się sieci tramwajową :)))

    OdpowiedzUsuń